עכשיו זה הזמן שלך! יש לך שאלה? אנא מלאו פרטיכם בטופס ונשוב אליכם בהקדם

יש מה לעשות עם "תסמונת יום ראשון"
הדרך להתחיל את השבוע בשלום

הנה התחלנו את סוף השבוע. שישי עובר בנעימים וההקלה גדולה, שבת בבוקר גם הוא נחמד מאוד, אבל ככל שעובר הזמן אנחנו מתחילים להיות יותר עצובים, ואולי אפילו איזה פחד או תחושת איום מתגנבים ללבנו. הייאוש של "עוד שבוע עבודה מגיע", ו"סוף השבוע היה כל כך קצר", ומחשבות על "ככה יראו חיי", אינם מוסיפים למצב הרוח הכללי… זוהי תופעה מוכרת גם לאנשים שבדרך כלל אוהבים את עבודתם, אבל בוודאי שאלה שעבודתם אינה משמחת אותם. או, כמו שכתבו על זה "בנזין" בשיר יום שישי:
"השבוע מתחיל 
מאוחר כרגיל 
אין לי כוח לקום 
אין לי חשק לכלום 
יום ראשון דיכאון…" 

אז מה עושים?

אספתי כמה רעיונות לשיפור המעבר בין שבת לראשון, כדי שהשבוע יתחיל בתחושה של עשייה מרוממת.

תכננו את השבוע שלכם בחמישי
חלק נכבד מהחרדה שמתגנבת לליבנו במוצ"ש נובעת מהידיעה שיש לנו שבוע עמוס בעבודה ומשימות אחרות, ולא ברור לנו איך נבצע את כל זה בפועל. ההחזקה של המשימה בראש יוצרת לעתים קרובות מתח ודאגה מיותרים, שניתן לחסוך על ידי הקדמת התכנון. כך המשימות "יורדות" מהראש אל הדף. הקדמת התכנון לחמישי תקל בצורה דרמטית את העומס והלחץ בשבת, ותאפשר להתחיל את העשייה כבר בראשון.

זה מזכיר לי את הסיפור על הפרופסורית:
פסיכולוגית המלמדת התמודדות והתנהלות מול לחץ, הרימה כוס מים בידה במהל ההרצאה. כולם ציפו שהיא תשאל את שאלת "חצי הכוס המלאה", אך היא שאלה: "כמה כבדה כוס המים?"

היושבים בחדר זרקו לאוויר כל מיני תשובות המנסות לאמוד את משקל הכוס.

היא השיבה: "המשקל המוחלט של הכוס לא משנה. הכל תלוי בכמה זמן אצטרך להחזיק את הכוס. אם אחזיק אותה לדקה זו אינה בעיה. אם אחזיק אותה לשעה, ארגיש כאב בידי. אם אחזיק אותה למשך יום שלם, ארגיש את ידי רדומה ומשותקת.
"המתח ודאגות בחיינו הם כמו כוס המים. הרהרו בהם לזמן קצר ושום דבר לא יקרה. אך אם תחשבו עליהם לזמן יותר ארוך הם יתחילו להכאיב. ואם תחשבו עליהם לאורך כל היום, תרגישו משותקים ולא תהיו מסוגלים לבצע דבר
."

תכנון מראש הוא הנחת כוס המים ומתן מנוחה למוח. זה טיפ שאני מלמדת את לקוחותיי ומציעה גם לך להשתמש בו.

עונג שבת

שווה ומומלץ לתכנן לכם משהו כיפי לאחרי הצהריים של שבת, כדי שיהיה למה לצפות, ובמקום לתת למחשבות הטורדניות להיכנס לראש. תכנון מאוזן של סוף השבוע, כך שיאפשר מנוחה והרגעות וגם ימלא לנו את המצברים, מחייב חשיבה מבעוד מועד על מה עושים וכמה. מפגשים עם חברים, פעילות עם הילדים, או טיול בטבע – חשבו על כמה אפשרויות וזכרו לשים אחת בשבת אחרי צהריים.
ובבקשה אל תגזימו עם התוכניות – מזכירה לכם שלשבת מנוחה יש משמעות של צבירה אנרגיה והתאוששות. במוצאי שבת כדאי ללכת לישון מוקדם, כדי לא להתחיל את השבוע עם עייפות.
התחילו בחימום
בין אם אתם אוהבים את עבודתכם ובין אם לא, מומלץ בחום להתחיל בחימום, להיכנס לשבוע שלכם לאט. תקבלו את העובדה שאחרי שלא עבדתם יומיים לוקח זמן לחמם את מנועי העבודה ולהפעיל את הטורבו. אז כשאתם מתכננים את השבוע שלכם הכניסו לראשון בבוקר פעילויות רגועות ורק אח"כ תעברו למשימות המורכבות יותר. בנוסף, הכניסו לראשון איזו פעילות נחמדה לצפות לה, כמו פגישה עם חבר או פעילות פיזית (רק למי שאוהב), משהו כמו פלייליסט משמח בדרך לעבודה, או אולי אפילו פודקאסט להשראה בזמן שאתם מחכים בפקקים של יום ראשון.

זהו את גורמי הלחץ
זהו פתרון של טווח ארוך. זיהוי הגורמים שיוצרים את התסמונת של יום ראשון יאפשרו טיפול מעמיק של גורמי המתח והלחץ. שאלתי אחת מהלקוחות שלי שסבלה מהתסמונת "תגידי, מה בעצם קורה בראשון בבוקר בעבודה שמלחיץ אותך והורס לך את השבת?" אחרי שהיא חשבה קצת היא הגיעה למסקנה שבראשון בבוקר קורים שני דברים: אחד, ישיבת בוקר שבה יושבים כל מנהלי המחלקות, אחד מהם שגורם לה להרגיש לא בנוח, והשני, שביום הזה הנסיעה לעבודה אורכת הרבה יותר זמן והיא מבלה כמעט שעתיים בפקקים. חשבנו יחד איך ניתן לשנות את הפתיחה של השבוע, והמסקנה היתה שבימי ראשון היא תתחיל את העבודה מהבית ותצא לעבודה רק אחרי הפקקים. לגבי המנהל מולו הרגישה אי נוחות, ניתחנו את הסיטואציה ונקטנו בפתרון שיסייע לה להתמודד בפן הבין-אישי.

תאהבו את העבודה שלכם
כשאוהבים משהו – מתרגשים לקראתו. לעתים העבודה שאנחנו עושים כבר לא מספקת לנו את חדוות העשייה, ואז המעבר בין שבת לראשון עלול להכביד עלינו. ההצעה שלי היא, שתחפשו משהו אחר שיקל עליכם ויגרום לכם לחייך. או כמו שפעם מישהי אמרה לי  – "אין שום דבר אצילי בסבל". נכון שיש גורמים רבים שיכולים להשפיע על בחירת עבודה והחלפה אינה דבר קל, אך כשאנחנו מבלים כל כך הרבה שעות בעבודה כדאי לנו ליהנות ממנה לפחות 75 אחוז מהזמן.
כמו בזוגיות, כדאי לנו לאמץ את ה"טוב דיו". מושלם אין, ולעבוד צריך, אז כדאי שזה יהיה במשהו שאנחנו עושים היטב וברצון, כדי שהעבודה תחזק אותנו בחזרה.

ספרו לי, איך נראה יום ראשון שלכם? ומה העצה שלכם למעבר מסוף השבוע לתחילתו?

יום ראשון משמח לך, עידית